agnetas.blogg.se

Jag heter Agneta och är en söt liten Flatcoated retriever. Här kan du följa mig och min familj.

FART

Publicerad 2013-10-27 23:00:00 i Agneta, Allmänt,

Igår var jag på FART 1 på Sörmlands hundskola tillsammans med 5 av mina syskon. De förde protokoll på allt vi gjorde och satte kryss i en massa rutor.
 
Först kom det en testledare och tog mig i kopplet och bedömde min tillgänglighet.
Först blev jag ju superglad och då kallade hon mig "intensiv" i kontakten. Men jag samlade ihop mig så när testledaren och jag gick iväg en runda själva så var jag "positivt följsam" till neutral testledare, "svarar balanserat" till inbjudande testledare och hade naturligtvis "inga aggressioner".
 
Efter det var det dags för problemlösning. De kastade in en dummy i en bur med en stor öppning, en liten öppning och en öppning med ett nät framför. De första två gångerna var båda luckorna öppna så då var det jättelätt att hitta in och hämta dummyn.
Sedan stängde de den stora luckan och då blev det lite svårare. Jag ville ju så himla gärna hämta dummyn snabb,t så jag fick springa ett antal varv runt buren innan jag fattade att man kunde klämma sig in genom nätet. Fast jag tog den lilla luckan ut, så det blev superlätt den tredje gången när de hade stängt nätet och stora luckan för jag visste ju redan att man kunde gå genom den lilla luckan.

Här fick jag följande kryss i protokollet:

  • Hittar strukturerat ingång
  • Ingen miljöpåverkan
  • Griper balanserat mitt på föremålet
  • Håller fast dummyn i hagen
  • Strukturerad hittar utgång

Nästa moment var en "bläckfisk" som kom farande i ett snöre förbi mig och husse. Första gången skulle man bara hämta bläckfisken men den andra gången fick man slita och dra för att få den med sig.

 
 Här fick jag följande kryss i protokollet:
  • Upptäcktsförmåga: när linan sträcks
  • Efterföljande funktion: Mkt snabb och kraftfull
  • Kontaktförmåga, oidentifierat byte: Omedelbar närkontakt
  • Gripande funktion: Griper balanserat
  • Bär balanserat efter omtag
  • Anpassat grepp

När vi gjorde övningen andra gången fick jag följande omdöme:

  • Minnesfunktion: upprepade kontroller
  • Efterföljande funktion: Explosiv
  • Kontaktförmåga, oidentifierat byte: Omedelbar närkontakt
  • Gripande funktion: Griper balanserat
  • Behållandefunktion vid bytesmotstånd: Håller fast med reglerad intensitet utan att tappa
  • Byteshantering efter bytesmotstånd: Balanserat grepp

 

Efter allt det roliga var det dags för lite fokus igen.
Först kastade de ut en liten lösrulle i skogen som jag fick hämta. Den andra gången gömde de den där lilla minidummyn i en nergrävd hink som de hade lagt granris ovanpå. Lite annorlunda men ganska kul;-). Den sista gången låtsade de bara att de hade lagt ut rullen i hinken ....
Här fick jag följande kryss:
  • Uppletandefunktion: Intensivt / Ökande intensitet i relevant område. Strukturerad och rationell
  • Bär balanserat
  • Hämtar upp utan tvekan
  • Bär frimodigt till föraren

 

  • Efter testet sa de att jag var en liten pärla och resterande kryss i protokollet var att:
    • Inget kampskall
    • Inget pip eller gnäll
    • Nervkonstitution/Stressnivå under passivitet: Direkt anpassning eller viloläge
    • Nervkonstitution/Stressnivå under aktivitet: Minskade stresspåslag, mestadels anpassat.
     
    Så nu är jag en pärla, eller i alla fall i lördags.......

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Agneta

Feedback's American Fantacy

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela