agnetas.blogg.se

Jag heter Agneta och är en söt liten Flatcoated retriever. Här kan du följa mig och min familj.

Jippiiiiiiii!!!!!!!

Publicerad 2014-08-23 20:11:00 i Agneta,

Idag har jag varit superduktig!!
 
Husse och jag gick upp på B-prov i jakt idag och det gick kanon!

Husse är stolt som en tupp över mig och han säger att det är "Ior-känsla" och det är tydligen det bästa som man kan ha.


 
Station 1 var två enkelmarkeringar med svartfågel. Den första markeringen kom bakom en trädstam och den andra kom i linje bakom ytterligare en trädstam. Den första spikade jag och den andra stannade jag till snabbt och kollade den gamla nedslagsplatsen innan jag gick vidare. Jag höll fint och lämnade av snyggt i husses hand.
Domarens kommentar: "Inget att snacka om"
 
Station 2: Sök i en ruta på ca 40 * 70 m i öppen fin terräng med små tätningar. Husse hade sett några hundar tidigare så han visste att det låg en kanin jättelångt ut, en and i vattnet på maxavstånd ut till vänster och att det låg en fågel bara 3 meter in i rutan och han visste att det totalt var 6 vilt i rutan. Flera av de andra hundarna hade haft problem med att få in kaninen lång ut och anden i vattnet så han var lite nervös.....
Men jag vet ju att jag är super-Agneta. Så jag började med att hämta in 3 vilt som låg i mitten av rutan, sedan sprang jag lite längre och där låg en kanin. Gissa om husse blev glad när jag kom in med den svåra! På nästa skick tog jag för mig lite till och då hittade jag anden i vattnet. Plättlätt! Sedan blev det lite klydd med fågeln på 3 m. Jag fick inte vittring på den och husse skickade mig från lite olika ställen, trots att jag lyssnade på allt han sa och gick hela tiden dit han ville. Fast då sa domaren: "Prova att skicka henne från den hörnan" och då fick jag ju vittring på den och kunde hämta den också till husse.
Domarens kommentar: Det var väl inte så svårt. Hon fick aldrig vittring på den korta markeringen tidigare så hon fick ingen möjlighet att ta den innan.
 
Station 3: Vatten - 2 enkelmarkeringar.  Vi stod vid ena sidan av en bukt och kastaren stod på land på andra sidan i bukten. Det var en brant igång i vattnet men inget hinder i vägen och husse stod ca 5 m från vattnet.
Första anden kastades ifrån oss och jag kastade mig i tog fågeln och simmade vidare ut till kastaren och gick upp på land till honom. Nu blev husse lite nervös för han trodde att jag skulle ta landvägen tillbaka. Så han visslade på mig och då gick jag ner i vattnet igen och simmade in till husse och lämnade av fint. Till nästa markering behövde jag inte simma någon omväg utan jag simmade rakt ut, hämtade och simmade rakt in och lämnade av. Avlämningen på den sista fågeln var väl inte dagens bästa ...med tack vare husse så kom den också i hand.

Även om min sommar har varit väldigt mycket vila och allt för lite träning så gick det ju bra. Är man en Feedbackare och en Agneta så går allt 😉. Dessutom fyller jag 17 månader!!
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Agneta

Feedback's American Fantacy

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela